
Dizajn má dnes rôzne podoby. Od pragmatického riešenia funkcií úžitkových predmetov cez polohy blízke voľnej umeleckej tvorbe až po nehmotné koncepcie a stratégie. Práce docenta Ferdinanda Chrenku a jeho študentov sú zakotvené v realite, aj keď ich sotva možno zúžene charakterizovať modernistickým „forma nasleduje funkciu“. Reflektujú identitu našej minulosti, vzťahujú sa k aktuálnym problémom súčasnosti a predikujú dizajnérske úlohy budúcnosti. Vnímavo reagujú na potreby trvalo udržateľného života, využívajú potenciál aktuálnych výrobných technológií a materiálov. Akceptujú dôležitosť ekonomickej a technickej podmienenosti dizajnu, vnímajú ho však aj ako dôležitú súčasť kultúrno-osvetových aktivít. Hľadajú rovnováhu komerčného a humánneho rozmeru dizajnu.
Ferdinand Chrenka patrí k najproduktívnejším slovenským dizajnérom, jeho stopy možno nájsť v rôznych oblastiach priemyselnej výroby. Najviac publicity získal za práce pre firmu Chirana-Medical. Výrazným spôsobom sa podieľal na resuscitácii kedysi tradičného výrobcu medicínskej techniky, ktorého v období ekonomickej transformácie v 90. rokoch mnohí odpisovali. Zubolekárske kreslá s dizajnom Ferdinanda Chrenku získali najvyššie ocenenia, zaznamenali predajný úspech na medzinárodných trhoch. Aspoň fragmentárne sa predstavujú na prítomnej výstave.
Pedagogickej práci sa docent Ferdinand Chrenka venuje od roku 1990. Na Vysokej škole výtvarných umení najskôr viedol prípravný kurz dizajnu a v roku 1993 založil ateliér Industrial dizajnu. Názov výstavy Spolu – Together odkazuje k spoločnej 29-ročnej práci pedagoga a študentov, ale aj k rovnako dlhej tradícii spolupráce ateliéru s praxou. Väčšina exponátov na prítomnej výstave totiž vznikla v priamom kontakte s reálnym prostredím, so špičkovými domácimi aj zahraničnými firmami a inštitúciami. Vďaka tomu sa študenti oboznamujú
s najnovšími výrobnými postupmi, pripravujú sa na prácu v tíme s rôznymi špecialistami. Úspešný dizajn totiž zväčša nie je dielom geniálneho jednotlivca, ale skôr plodom spolupráce dizajnéra s konštruktérmi a ďalšími odborníkmi. A najmä v našich končinách je hľadaním rovnováhy žiadúceho a možného.
Vystavené diela sú dokladom spolupráce s firmami ako Electrolux, Palma, Compaq, Kodreta, Rona, Sandrik-Berndorf, Polytrade, Fun Time, TON, Tuli, Artemide, N-Point, Studio 21, Halla, Cul Charge, SWN Moravia, Chirana- Medical, Edulab, Tarian, Tescoma, Egoe, Lasvit, s Ústredím ľudovej umeleckej výroby a Slovenskou akadémiou vied. Získali bezpočet ocenení v domácích aj zahraničných súťažiach.
Predstavené exponáty dokazujú, že dizajn nie je len atraktívna forma, akási čerešnička na torte, ktorú je prípadne možné oželieť. Invencia pedagóga a jeho študentov sa premieta do technických ideí s potenciálom zásadných funkčných vylepšení. Dizajn sa predstavuje ako komplexná kvalita integrujúca poznatky z vedy, výskumu, technických aj humanitných oblastí. Dokáže posúvať postoje ľudí, cez navrhované produkty ich motivovať k dlhodobejšiemu užívaniu „rozumných“ predmetov v protiklade k súčasnému rýchlemu a povrchnému konzumu.